Leestijd: 5 minuten

Herfstdip

8 tips tegen de eerste signalen van een herfstdip

De dagen worden korter. Je ziet minder daglicht en dat kan je biologische klok door de war schoppen. Deze combinatie kan leiden tot een herfstdip.

Er is een verschil tussen een herfstdip of een serieuze herfst- of winterdepressie. In het geval van een (seizoensgebonden) depressie zullen onderstaande tips je niet uit de depressie halen. Schroom niet om hulp te zoeken als dat nodig is.

1. Zorg dat je zo snel mogelijk licht ziet

Als je wakker wordt in het donker is direct daglicht zien niet mogelijk. Word je het makkelijkst wakker met licht? Investeer in een wekker die langzaam licht begint te geven om je te wekken. 

2. Ga naar buiten

Zorg gedurende dag voor genoeg daglicht. Ga naar buiten in de lunchpauze, neem de fiets naar je werk, ga er in het weekend op uit naar een van de mooie natuurgebieden die Nederland te bieden heeft. De drempel is misschien wat groter dan in de zomer, maar met de juiste kleding is de herfst bij uitstek een seizoen om naar buiten te gaan.

3. Zwicht niet voor ongezonde verleidingen

In deze tijd van het jaar lijkt het extra aantrekkelijk om naar comfort food te grijpen. De pepernoten liggen alweer in de winkel en bij binnen cocoonen. hoort iets lekkers. Zwicht niet voor iedere verleiding, maar blijf ook genoeg groenten en fruit eten. Door gezond te eten, zorg je voor een gezonde basis en dat merk je aan je lichaam en humeur. Neem ook eens de tijd om te experimenteren in de keuken en maak van je favoriete snackrecepten een gezondere variant.

4. Blijf sporten

Sporten geeft je humeur een boost. Misschien ben jij een zomerhardloper (we don’t blame you), probeer in dat geval een andere sport te vinden voor de koude en donkere maanden.

5. Plan iets leuks

Iets leuks in het vooruitzicht hebben, maakt je werkdagen net wat leuker.

6. Ga op zoek naar de leukste series, films en boeken

Van een warme avond binnen worden wij vrolijk. Kaarsje aan, onder een deken. Voeg de leukste series op Netflix alvast toe aan je lijst, zodat je ze deze herfst en winter makkelijk kunt terugvinden. Verder is dit misschien het moment om dat stapeltje ongelezen boeken te lezen.

7. Geniet van het seizoen

Ieder seizoen heeft zijn charme. Is het je al eens opgevallen hoe lekker de herfst ruikt? De zonsondergangen en zonsopgangen lijken nog mooier te zijn dan in de zomer en de kleuren van de herfstbladeren zorgen ervoor dat het landschap verandert in een schilderij. Focus je minder op de dingen die je niet leuk vindt aan de herfst en open je ogen voor de mooie dingen.

8. Zorg voor een ritme

Best lastig als je een baan of studie met onregelmatige tijden hebt, of zonder werk zit. Toch kan een ritme je helpen om je beter te voelen. Probeer het een tijdje uit om te ontdekken of jij er baat bij hebt.

Lukt het je niet met deze tips of val je toch te hard de herfstdip in? Neem dan contact op.

Hypnocoaching gaat jou zeker helpen deze mooie periode beter door te komen.

Plan je afspraak https://www.patrickdeswart.nl/afspraak/ of bel, mail of app voor meer informatie en advies. 0437634587 / 0685223030

8 tips tegen de eerste signalen van een herfstdip

De dagen worden korter. Je ziet minder daglicht en dat kan je biologische klok door de war schoppen. Deze combinatie kan leiden tot een herfstdip.

Er is een verschil tussen een herfstdip of een serieuze herfst- of winterdepressie. In het geval van een (seizoensgebonden) depressie zullen onderstaande tips je niet uit de depressie halen. Schroom niet om hulp te zoeken als dat nodig is.

1. Zorg dat je zo snel mogelijk licht ziet

Als je wakker wordt in het donker is direct daglicht zien niet mogelijk. Word je het makkelijkst wakker met licht? Investeer in een wekker die langzaam licht begint te geven om je te wekken. 

2. Ga naar buiten

Zorg gedurende dag voor genoeg daglicht. Ga naar buiten in de lunchpauze, neem de fiets naar je werk, ga er in het weekend op uit naar een van de mooie natuurgebieden die Nederland te bieden heeft. De drempel is misschien wat groter dan in de zomer, maar met de juiste kleding is de herfst bij uitstek een seizoen om naar buiten te gaan.

3. Zwicht niet voor ongezonde verleidingen

In deze tijd van het jaar lijkt het extra aantrekkelijk om naar comfort food te grijpen. De pepernoten liggen alweer in de winkel en bij binnen cocoonen. hoort iets lekkers. Zwicht niet voor iedere verleiding, maar blijf ook genoeg groenten en fruit eten. Door gezond te eten, zorg je voor een gezonde basis en dat merk je aan je lichaam en humeur. Neem ook eens de tijd om te experimenteren in de keuken en maak van je favoriete snackrecepten een gezondere variant.

4. Blijf sporten

Sporten geeft je humeur een boost. Misschien ben jij een zomerhardloper (we don’t blame you), probeer in dat geval een andere sport te vinden voor de koude en donkere maanden.

5. Plan iets leuks

Iets leuks in het vooruitzicht hebben, maakt je werkdagen net wat leuker.

6. Ga op zoek naar de leukste series, films en boeken

Van een warme avond binnen worden wij vrolijk. Kaarsje aan, onder een deken. Voeg de leukste series op Netflix alvast toe aan je lijst, zodat je ze deze herfst en winter makkelijk kunt terugvinden. Verder is dit misschien het moment om dat stapeltje ongelezen boeken te lezen.

7. Geniet van het seizoen

Ieder seizoen heeft zijn charme. Is het je al eens opgevallen hoe lekker de herfst ruikt? De zonsondergangen en zonsopgangen lijken nog mooier te zijn dan in de zomer en de kleuren van de herfstbladeren zorgen ervoor dat het landschap verandert in een schilderij. Focus je minder op de dingen die je niet leuk vindt aan de herfst en open je ogen voor de mooie dingen.

8. Zorg voor een ritme

Best lastig als je een baan of studie met onregelmatige tijden hebt, of zonder werk zit. Toch kan een ritme je helpen om je beter te voelen. Probeer het een tijdje uit om te ontdekken of jij er baat bij hebt.

Lukt het je niet met deze tips of val je toch te hard de herfstdip in? Neem dan contact op.

Hypnocoaching gaat jou zeker helpen deze mooie periode beter door te komen.

Plan je afspraak https://www.patrickdeswart.nl/afspraak/ of bel, mail of app voor meer informatie en advies. 0437634587 / 0685223030

herfstdip
Bel mij gratis & vrijblijvend!

Laat je gegevens achter en ik bel je zo snel mogelijk op.